Fleet services
Till hertz.se
  • Vem får köra bilen?

    Förutom hyrestagaren så får andra personer köra bilen om de skrivs in som extraförare på hyresavtalet. Att lägga till en extraförare kostar 1 500 kronor per förare och månad (för guldkunder ingår dock familjemedlemmar kostnadsfritt). Vi behöver även en kopia på extraförarens körkort.

  • Får jag använda bilen vid övningskörning?

    Ja, det går bra. Du måste bara komma ihåg att först skriva in personen som övningskör som extraförare och ge oss en kopia på dennes id-kort.

  • Hur långt får jag köra med min hyrbil?

    I långtidshyran kan du välja vilken körsträcka som ska ingå i priset: 1 500, 2 500 eller 3 000 kilometer per månad. Du bestämmer detta vid bokningstillfället och det noteras på ditt hyresavtal. Under “Om priser och betalning” kan du läsa mer om vad eventuella överkilometer kostar. Obs! Vissa kampanjer kan ha andra körsträckor inkluderade i priset. Där hänvisar vi till regler och villkor för respektive kampanj. Du kan också kontakta ditt Hertzkontor för mer information.

  • Kan jag få parkeringstillstånd för boendeparkering på en hyrbil?

    Vänd dig till din kommun eller parkeringsbolaget som är ansvarigt för din parkering.

  • Vad händer om jag får böter?

    Om boten inte betalas i tid, eller inte alls, efterdebiterar vi kostnaden samt en administrationsavgift på ditt kreditkort.

  • Får jag köra bilen utomlands?

    Du behöver ett godkännande från ditt Hertzkontor om du vill köra bilen utanför Sverige. Det finns även allmänna restriktioner för vilka länder du får köra i. Kontakta Hertz för mer information.

  • Vad gäller vid service av bilen? Ingår det i hyran?

    Servicekostnaden ingår i din hyra, men du har ansvar för att servicen blir gjord. Om det under din hyra blir dags för service hör du av dig till ditt Hertzkontor. De berättar vart du ska vända dig för att boka tid och sedan serva bilen. Ett godkännande av Hertz krävs innan service. Om du vänder dig till annan verkstad än den som vi har godkänt så äger Hertz rätten att debitera full servicekostnad hos godkänd verkstad. Lånebil ingår inte, men ditt Hertzkontor kan självklart hjälpa dig med en hyrbil under serviceperioden.

  • Däckskifte och däckhotell ingår – vad innebär det?

    Ditt Hertzkontor tar hand om bytet till sommar- respektive vinterdäck samt förvaringen av däcken. Och du betalar ingenting extra. Vi hör av oss när det börjar bli dags, så du behöver inte göra något annat än att komma in med bilen på den tid vi har kommit överens om.

  • Vad gör jag när det är dags att byta till sommar- eller vinterdäck?

    Du kommer att bli kontaktad av ditt Hertzkontor i god tid innan det är dags för däckskifte – för att boka en tid med dig. All hantering ingår i din hyra (se föregående fråga).

  • Vem kontaktar jag om det uppstår en skada på bilen?

    Oavsett vem som är vållande måste du anmäla varje skada senast 30 dagar efter skadetillfället till damagecontrol@hertz.se. Du kan även kontakta ditt Hertzkontor för hjälp. Har bilen blivit så skadad att du inte kan köra den, se nästa fråga.

  • Vad gör jag vid punktering eller plötsligt driftstopp?

    Då behöver du troligen bärgningshjälp. Kontakta Hertz Road Assistance på telefonnummer 020-55 55 66. Du kan också ringa märkesassistansen för din bil – telefonnumret finns i ditt hyresavtal (sista sidan nere till höger).

  • Bilen varnar för AdBlue, vad gör jag?

    Du måste fylla behållaren helt med AdBlue (som finns på de flesta bensinmackar). Därefter släcks lampan efter några mils körning. Hjälp att hitta locket finns i bilens manual.

  • Min bil saknar reservdäck – varför?

    Om bilen saknar reservdäck finns det istället en punkteringsspray med tillhörande kompressor. Den fungerar lika bra i händelse av punktering. Vem betalar för förbrukningsartiklar, till exempel vid byte av vindrutetorkare? Du som kund får göra själva inköpet och stå för kostnaden för alla förbrukningsartiklar, så som vindrutetorkare, spolarvätska och AdBlue.

  • Vem betalar för förbrukningsartiklar, till exempel vid byte av vindrutetorkare?

    Du som kund får göra själva inköpet och stå för kostnaden för alla förbrukningsartiklar, så som vindrutetorkare, spolarvätska och AdBlue.

  • När är brytpunkten för månadshyra?

    Vi utgår från det datum och klockslag som du hämtade ut din bil från Hertz. Om du hämtade ut den klockan 12 så är brytpunkten 30 dagar senare, klockan 12.

  • Hur lång är bindningstiden?

    Bara 30 dagar. Så efter den första månaden kan du lämna tillbaka bilen när du vill, utan extra kostnad. Vi har med andra ord ingen uppsägningstid.

  • Hur lång är uppsägningstiden?

    Vi har ingen uppsägningstid. Däremot är kortaste möjliga långtidshyra 30 dagar – därefter kan du lämna tillbaka bilen när du vill.

  • Kan jag förlänga hyran?

    Ja, i många fall. Om bilen av någon anledning inte är tillgänglig efter din hyresperiod hjälper vi dig självklart att få en annan. Kontakta ditt Hertzkontor för att få veta mer.

  • Kan jag lämna tillbaka bilen tidigare än planerat?

    Ja, men för att du ska få ett pris i enlighet med avtalet för långtidshyra måste din hyra uppgå till minst en månad. Annars förbehåller vi oss rätten att ta betalt som för en ”vanlig” hyrbil.

  • Hur länge måste jag ha bilen för att det ska räknas som långtidshyra?

    Minst en månad.

  • Jag ska vara borta en längre period, kan jag pausa hyran under tiden?

    Ja, du kan pausa i en månad. Efter det gäller samma pris som innan, såvida du inte har hyrt till ett tidsbegränsat kampanjpris. Vi kan dock inte garantera att du får tillbaka samma bil. Tänk på att meddela ditt Hertzkontor i god tid om din paus och att det måste vara en månad mellan pauserna.

  • Kan jag lämna tillbaka bilen i en annan stad?

    I vissa fall – och mot en extra envägsavgift. Kontakta ditt Hertzkontor.

  • Vilka försäkringar ingår i hyran? Och vad kan jag välja till?

    Självriskreducering kollision (CDI) och självriskreducering stöld (TPI) ingår i priset momsfritt via Trygg-Hansa. En självrisk på 7 000 kronor momsfritt tillkommer vid skada på eget fordon. Du kan vid uthämtningen av bilen lägga till självriskeliminering (SCI).

  • Hur betalar jag för min långtidshyra?

    Du betalar med kreditkort (genom månadsvisa debiteringar) – om inte ditt företag har ett avtal om direktfakturering med Hertz. Läs mer om direktfakturering under “Om villkor för företag”.

  • Kommer ni att låsa pengar på mitt kort under hyran?

    Vid varje ny 30-dagarsperiod, inklusive vid uthämtningen av bilen, reserverar vi ett belopp på ditt betal- eller kreditkort motsvarande din månadshyra plus 25 % (dock minst 2 500 kr). Det gör vi för att se att kortet är giltigt och att kredit-/kontoutrymmet är tillräckligt stort. Beloppet blir vanligen tillgängligt för dig igen inom ett par dagar, beroende på din banks rutiner. Själva debiteringen sker först när det är dags att betala månadshyran.

  • Gör ni en kreditupplysning när jag hämtar hyrbilen?

    Det kan hända. Som biluthyrare har vi ett legitimt behov av att säkerställa att de som hyr bil av oss är kreditvärdiga.

  • Hur mycket kostar eventuella överkilometer?

    Det varierar beroende på vilken bilgrupp du hyr från. För småbilar upp till Volvo V40 kostar det 1 krona per kilometer, exklusive moms. Vid hyra av Volvo V60 eller större kostar det 1,50 kronor per kilometer, exklusive moms. Kostnaden för överkilometer debiteras vid slutfaktura eller vid byte av bil/bilmodell.

  • Hur betalar jag för trängselskatt?

    Den debiteras inklusive moms på din månadsfaktura. För att täcka våra administrativa kostnader tar vi även ut en avgift på 25 % av den debiterade trängselskatten.

  • Räknas hyrbilen som en förmånsbil?

    Ja.

  • Är momsen på bilhyran avdragsgill?

    Ja, 50 procent av momsen är avdragsgill.

  • Det fattas en referens/företagsadress på mitt kvitto, hur gör jag?

    Kontakta ditt Hertzkontor.

  • Kan jag lägga till extrautrustning på egen bekostnad om företaget står för bilhyran?

    Nej, det går tyvärr inte att dela på hyresbeloppet.

  • Får alla anställda i företaget köra bilen?

    Hyrestagaren, dvs personen som har skrivit på avtalet och hämtat ut bilen, får alltid köra bilen. Alla andra behöver skrivas in på hyresavtalet (till en kostnad av 1 500 kronor per extraförare och månad).

  • Hur ingår jag ett avtal med Hertz om direktfakturering?

    Det krävs att du eller ditt företag har ett företagsavtal med Hertz (CDP-avtal) samt att du/företaget även hyr bil hos oss för minst 300 000 kronor per år. Dessutom tillkommer förstås sedvanlig kreditbedömning.